Detectives, Detective, misdaad
22e vijfling
Agatha Christie
Amsterdam: Luitingh-Sijthoff, 2002
414 p.
90-245-4311-8

Deze 22e vijfling van Agatha Christie bundelt weer twee romans en drie korte verhalen. In alle verhalen speelt de oude maar schrandere Miss Marple de hoofdrol. Ten huize van kolonel Bantry en zijn vrouw komen enkele vrienden samen. Om de beurt vertellen ze het verhaal van een onopgelost mysterie waarvan alleen de verteller de oplossing kent. Onder hen bevindt zich de gewezen hoofdcommissaris van Scotland Yard, Miss Marple, dokter Lloyd en de populaire actrice Jane Helier. In het verhaal 'De blauwe geranium' vertelt Arthur Bantry over zijn vriend George Pritchard. Diens invalide vrouw maakt het hem niet gemakkelijk en het is er een komen en gaan van verpleegsters, tot zuster Copling terugkomt en de kuren van Mrs. Pritchard stoïcijns negeert. Mrs. Pritschard heeft een zwak voor waarzeggers. Een ervan voorspelt haar dat een blauwe geranium haar dood betekent. Zij sterft inderdaad en de rode geranium op het behangpapier is blauw geworden. Dit is een goed opgebouwd verhaal waar iedereen, i…Lees verder
Drie korte verhalen en twee volledige detectieve-romans met Miss Marple in de hoofdrol. De verhalen zijn academisch, door miss Marple zogezegd vanuit haar stoel opgelost. In de romans moet zij erop uit. Argeloos rondneuzend en schuchter vragen stellend komt zij - scherpzinnig deducerend - tot een oplossing. Christie blijft uitstekend leesbaar. Gebonden, normale druk.

Over Agatha Christie

Dame Agatha Mary Clarissa Miller (Torquay, 15 september 1890 – Wallingford, 12 januari 1976) was een Britse schrijfster, die uitgroeide tot een van de meest succesvolle auteurs aller tijden. Haar werken zijn in ten minste 108 talen vertaald, waarvan er wereldwijd ruim 3 miljard zijn verkocht.

Agatha Christies oeuvre omvat 66 detectiveromans, 20 toneelstukken, 4 non-fictiewerken, 6 romans onder het pseudoniem Mary Westmacott en ongeveer 150 korte verhalen. Er zijn bijna 200 verfilmingen van en over Christies werk en over het leven van de auteur op het witte doek en de beeldbuis verschenen.

Ze is geestelijk moeder van onder meer Hercule Poirot, Miss Marple, Tommy en Tuppence en Mr. Harley Quin.

Jeugd

Agatha Mary Clarissa Miller wordt op 15 september 1890 geboren in Torquay, een statige kustplaats in Devon (Zuidwest-Engeland). Ze is de tweede dochter en het derde kind van d…Lees verder op Wikipedia